Dit website har ikke én forside – den har mange!

Dit website har ikke én forside – den har mange!

På langt de fleste hjemmesider er forsiden spildt. Ofte kan man lige så godt komme til sagen med det samme. Hvorfor få brugeren til at benytte et ekstra klik på noget unødvendigt, der hverken skaber merværdi for dig - eller din bruger?

Mange har en tendens til at kalde den side, der bliver indlæst som standard, når man skriver domænenavnet, forsiden - selvom det i langt de fleste tilfælde slet ikke er den side, som bliver besøgt mest. En webside er ikke en bog, et blad eller andet, så hvorfor skal folk lave en forside med en masse snik snak til ingen verdens nytte?

Da nettet kom frem skrev alle ”Hej og velkommen til min hjemmeside” og det viser sig desværre at der findes masse af eksempler på det endnu.

http://www.google.dk/#q=Hej+og+velkommen+til+min+hjemmeside&hl=da&sa=G&fp=1&cad=b


Førhen var domænenavnet næsten altid selve indgangssiden for hele websiden, men for de fleste hjemmesider er det fortid og på et par af mine kunders hjemmeside er ”forsiden” heller ikke den side, som er mest besøgt – langt fra endda.
Hvis forsiden er til pynt og ikke skaber en reel merværdi for dine brugere – hvorfor skal den så være der?

DU har 3 sekunder!

Husk at du kun har meget få sekunder til at overbevise den besøgende, at han er landet på den rette side. Det gælder ikke kun landingssiderne, som de kommer ind på via Google, men også de sider brugerne kommer ind fra, når de har fundet et direkte link på et forum eller klikket på et link i en mail.

Få klik

Det handler om at skabe så få klik for brugeren, så hvorfor skal han lande på en ligegyldig forside for at klikke på fx ”produkter/ydelser” og så klikke videre, for at finde den ydelse som 80% af brugerne leder efter.
Hvis du på forsiden har det produkt, som langt største delen af dine kunder efterspørger, er der meget større sandsynlighed for at de bliver på websiden, frem for de går videre til konkurrenten.

Nogle af de begrundelser for at have en intetsigende forside er, at folk bruger den til at danne et overblik over resten af websiden – Man hvad har vi så et sitemap til? De fleste mennesker der ikke lige kan finde det de leder efter, gør ofte en af disse 4 ting:

  • Forlader hjemmesiden meget hurtigt.
  • Benytter søgefunktionen på hjemmesiden (faktisk op til 30-40%)
  • Bruger sitemappet, hvis det er til at finde.
  • Danner sig et overblik via forsiden

Hvis folk  skal danne sig et overblik over siden, så er den simpelthen for dårligt designet. Det næste man så skal forlange er, at de lige læser en manual på 40 sider, for at forstå hvordan de bruger dit site?

Navngiv din menu logisk

Hvis du har en eller god grund, og den skal virkelig være god, til at have en oversigt på din ”forside”. Hvorfor hedder menupunktet så ikke ”oversigt” eller sådan noget i stedet for ”forside”.  Bare ved at ændre ”forside” til ”oversigt” har du allerede sagt 10.000 gange mere om hvad brugeren kan forvente at finde på den side.

Sænk din afvisningsprocent

Min egen hjemmeside www.jau.dk, har ikke nogen forside. Min kerneydelse har i lang tid været webdesign og derfor valgte jeg, da siden skulle re-designes, at flytte en underside ud på ”forsiden”. Mange af mine kunder efterspørger en webdesigner, så hvorfor ikke sørge for at både dem der kommer via søgemaskinerne og direkte finder det de leder efter med det samme?
Efter jeg ændrede disse ting ved designet, faldt afvisningsprocenten med 12,13% og på ”forsiden” er den faldet hele 14,47%.

Gør ikke som far gør, men som far siger

Da jeg i sin tid startede min lille blog her op, valgte jeg bevidst at lave en ”forside” da jeg syntes det er så ironisk, med den her ”Hej og velkommen” intro. :-)

 

Håber det har givet stof til eftertanke.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.