Teorier indenfor brugervenlighed

Ifølge Rolf Molich er brugervenlighed på internettet en fællesbetegnelse for nytteværdi og nemhed. Det skal altså være nemt at arbejde med og kunne løse brugerens opgaver.

Mål for brugervenlighed på internettet

Man kan definere brugervenlig ud fra følgende sætninger:

  • Let at lære
  • Let at huske
  • Effektivt at bruge
  • Tilfredsstillende at bruge

Usability er vigtigt

Usability er det engelske ord for brugervenlighed og er meget vigtigt for at målgruppen for din hjemmeside kan finde ud af at bruge websiden. Din hjemmeside kan være nok så flot og fancy, men hvis brugeren ikke kan finde ud af navigationsstrukturen eller finde det personen leder efter, så viser undersøgelser at brugeren forlader siden igen indenfor få sekunder. Derfor er det vigtigt at du har styr på din usability.

Kiss - keep it simple

Står for Keep it Simple and Straight(stupid). Ideen bag sætningen er, at det skal være enkelt. Hvad man kan trække fra, skal man trække fra.

Gestaltlove

Er en psykologisk teori, som bliver brugt omkring brugervenlighed på hjemmesider, om at helheder betyder mere end de enkelte dele hver for sig. Man kan få forskellige oplysninger og objekter til at hænge sammen rent visuelt, ved brug af gestaltlovene. Gestaltloven indeholder Loven om nærhed, lukkethed, lighed, forbundenhed og linjer.

Brugervenlighedseksperter

  • Jakob Nielsen
  • Rolf Molich
  • Steve Krug

Bøger om brugervenlighed

  • Brugervenlige edb-systemer, Rolf Molich
  • Brugervenligt webdesign, Rolf Molich
  • Godt Webdesign, Jakob Nielsen
  • Dont make me think
Har du brug for hjælp, til at optimere din hjemmesides brugervenlighed? Så kontakt mig for en uforpligtende snak