Ifølge Rolf Molich er brugervenlighed på internettet en fællesbetegnelse for nytteværdi og nemhed. Det skal altså være nemt at arbejde med og kunne løse brugerens opgaver.
Man kan definere brugervenlig ud fra følgende sætninger:
Usability er det engelske ord for brugervenlighed og er meget vigtigt for at målgruppen for din hjemmeside kan finde ud af at bruge websiden. Din hjemmeside kan være nok så flot og fancy, men hvis brugeren ikke kan finde ud af navigationsstrukturen eller finde det personen leder efter, så viser undersøgelser at brugeren forlader siden igen indenfor få sekunder. Derfor er det vigtigt at du har styr på din usability.
Står for Keep it Simple and Straight(stupid). Ideen bag sætningen er, at det skal være enkelt. Hvad man kan trække fra, skal man trække fra.
Er en psykologisk teori, som bliver brugt omkring brugervenlighed på hjemmesider, om at helheder betyder mere end de enkelte dele hver for sig. Man kan få forskellige oplysninger og objekter til at hænge sammen rent visuelt, ved brug af gestaltlovene. Gestaltloven indeholder Loven om nærhed, lukkethed, lighed, forbundenhed og linjer.