”Jeg henvendte mig hos Jacob for at høre mere om søgeordsoptimering, det viste sig hurtigt at han kunne frembringe en rapport over min SEO status.
Rapporten som jeg en uge senere modtog har virkelig hjulpet mig med min SEO og hvor jeg skal holde fokus.
Jacob Leander, er en professionelt og dygtig partner at have med når det drejer sig omkring søgeordsoptimering.”
Daniel Zambelli fra ITdenmark.dk
Søgeordsoptimering er et overordnet ord for en masse forskellige metoder, der til sammen gør, at en pågældende hjemmeside kommer højere op i diverse søgemaskiner, som fx Google.
Et firmas fremtoning, og ikke mindst firmaets synlighed på internettet, har i dag enorm betydning. Hvad enten din virksomhed tilbyder malerarbejde i Vejen, it-service i Kolding, foredrag i Esbjerg eller bygger huse overalt i Danmark, så kan din virksomheds placering og ordlyd i Googles indeks være lig med dit firmas succes eller fiasko!
Er du stadig ikke overbevist om at søgeordsoptimering er noget for dig? Så læs videre..
Der er forskel på at have en webside og at have en hjemmeside der fungerer i Google. Det er godt at have grafiske elementer, en fuldstændigt integreret indkøbskurv og en masse faciliteter, som kan få dine brugere til at beundre hver eneste side. Men hvad nu, hvis de ikke kan finde dig via Google?
Hvis familien Hansen har lyst til at leje et sommerhus ved Vesterhavet og taster ordet ”sommerhusudlejning” ind i Google – hvem handler de i så fald med? Firmaet Sommerhusudlejning.com, der ligger nummer 1, eller Vesterhavsudlejningen, der ligger nummer 22.000?
De fleste brugere finder nye hjemmesider via søgemaskiner, som fx Google.
Derfor er det meget vigtigt at din hjemmeside kan findes på de søgeudtryk som din målgruppe benytter sig af. Det bliver din hjemmeside kun vha. søgeordsoptimering.
Forskning viser at brugere af søgetjenester er meget utålmodige, de kigger kun på de første resultater på side 1. Så du skal minimum ligge i top 5 og allerhelst i top 3 i søgeordsresultatet. Det bedste ville være hvis du lå nr. 1 på Google. Det kan meget sjældent lade sig gøre uden at have gjort sig nogle tanker omkring søgeordsoptimering.
Nogle gange er du heldig at din webside ligger godt på nogle søgeord, men i de fleste tilfælde, kan du slet ikke finde din hjemmeside, indenfor de første 100 resultater. Derfor er det meget vigtigt at få hjemmesiden korrekt søgeordsoptimeret. Hvis din hjemmeside får en omgang søgeordsoptimering, vil Google meget bedre kunne indexere siden, og på den måde vil din webside blive bedre rankeret i Googles søgeresultat
Mit navn er Jacob Leander og jeg har interesseret mig for Google og internettet siden 2007. Min virksomhed så dagens lys i 2009 og siden da har jeg dagligt fulgt med i over 40 forskellige blogs og hjemmesider om søgeordsoptimering, for hele tiden at være up to date, med metoder og muligheder, for at forbedre søgeresultater. Mit firma beskæftiger sig hovedsagligt med internet markedsføring som f.eks. søgeordsoptimering og jeg har tidligere været tilknyttet et projekt ved navn E-spot, hvor jeg som Google ekspert har hjulpet virksomheder. Derudover er jeg også opdateret via Twitter og du finder mig også ofte til seminar, foredrag og kurser omkring søgeordsoptimering.
Når du opdager at din side ikke er særligt godt repræsenteret i søgemaskinerne, skal du ikke ty til din IT afdeling og overlade dem til at udføre søgeordsoptimering. Godt nok er der nogle af de fejl, som skal rettes ofte lidt tekniske, men søgeordsoptimering er faktisk markedsføring på lige fod med annoncering, radio spots osv. Derfor skal du have en person med den relevante viden til, at vurdere hvad der skal ændres på din side, også kaldet onsite søgeordsoptimering og hvad der skal ske offsite, altså fx linkbuilding. Denne vurdering kaldes en seo analyse, hvor en masse elementer på hjemmesiden bliver vurderet. Derudover bliver der også altid lavet en søgeordsanalyse.
Det viser sig at når brugeren søger på et søgeord, så ser 100% de 3 første resultater, men derefter begynder tallet at falde drastisk. Hvis du ligger på en 10. plads er det kun 20% af de besøgende der ser dig og ud af dem er der færre som klikker på linket til din hjemmeside. Derfor er søgeords optimering vigtigt, så du som minimum ligger i top 5 på de vigtigste søgeord og helst i top 3. Hvis du ligger nr. 1 vil du opleve en drastisk stigning af besøgende.
Nu er du forhåbentlig overbevist om at søgeordsoptimering er noget for dig? Kontakt mig og hør hvad jeg kan gøre for dig.
En af de vigtigste parametre i søgeordsoptimering er linkbuilding - både indgående, udgående links og den interne linkstruktur på hjemmesiden.
Indgående links er det grundlag, som Google måler værdien af et websted på. Hvis andre websider har valgt at linke til ens side, må den have høj værdi. Så indgående links er altså en slags ”stemme” på hjemmesiden.
Udgående links er de links, man har på hjemmesiden, som linker til andre hjemmesider. Søgemaskinerne ser det som en service for brugeren, at man linker til mere fagligt indhold.
Den interne linkstruktur skal ligeledes også være godt lavet. Det handler om, at få søgemaskinerobotterne til at indeksere alle de relevante sider på websiden. Det er ligeledes vigtigt i forhold til søgeordsoptimering, at teksterne er søgemaskinevenlige. Der skal altså indgå nogle af de søgeord, man gerne vil ranke på i teksten. Du skal ligeledes være opmærksom på hvis du omdøber filer eller skal flytte din hjemmeside, at lave en 301 redirect.
Der er både en teknisk og sproglig del i søgeordsoptimering, den tekniske del går ud på at lave forbedringer af HTML'en, som f.eks. TITLE, META, ALT tags, filnavne, forskellige typer af sitemaps, linkbuilding osv. Alt sammen er med til at øge ens Pagerank, som har betydning for hvor meget linket er værd – Jo højere pagerank, desto flere ”stemmer” har hjemmesiden.
Den sproglige del af søgeordsoptimering er yderst vigtig. Hvis indholdet på hjemmesiden ikke er skrevet med relevante ord, som brugeren søger på, bliver det meget svært at opnå høj ranking. Spændene og indholdsrige tekster gør også at andre vil linke til din hjemmeside, brugere opfatter dig som troværdig og på den måde får du dine budskaber ud over rampen på den rigtige måde.
Google har 96% af søgemarkedet i Danmark, der er mange millioner af søgninger hver dag og mange af disse fører til køb og ordrer i virksomheder - ikke kun netbutikker, men også traditionelle virksomheder i lokalsamfundet. En anden stor fordel ved at være repræsenteret i top 3 på Google er, at det er gratis markedsføring. Det koster intet at være der, kun tid og evt. de penge jeg skal have for at få din hjemmeside til tops. Derfor er det en langsigtet investering der kan holde i lang tid og give rigtig meget i forhold til andre former for markedsføring.